Reglement - dette er de viktigste endringene: | ||
Reglementet er ikke helt spikret enda, men dette er hva som kom frem under lørdagens møte i Bilcrosseksjonen. Endringer kan komme. | ||
|
Konvertering av hjuldrift tillatt – det vil for eksempel si at en forhjustrukket bil kan bygges om til bakhjulstrekk. | |
|
||
![]() |
Sømmet bur blir tillatt – slik som svenskene tillater det. Det blir krav til forsterkning av veltebur med blant annet et ekstra rør ved golvet mellom hovedbøylen. | |
![]() |
En regel som vekker diskusjon er maksvekt på 1.700 kilo. Det kan bety bråstopp for store showbiler som publikum setter stor pris på rundt om. | |
![]() |
På den andre siden blir det fritt antall kilo med ballast. Dette er en regel det har vært vanskelig å kontrollere at er blitt fulgt opp gjennom årene. | |
![]() |
En kuriositet er at diesel blir tillatt som drivstoff – men uten turbo. Da er det kanskje begrenset hvor aktuelt det blir? | |
![]() |
Alle biler skal være utstyrt med 6-punktsbelte fra og med 2021-sesongen. | |
![]() |
Bensintanken må være av metall fra og med 2021-sesongen. | |
![]() |
En varslet regelendring om maks 16″ hjul blir likevel ikke noe av, det blir fortsatt fri hjulstørrelse. | |
![]() |
HANS blir ikke påbudt, men det førte til flere spørsmål fra salen. Det vil mest sannsynlig bli en formulering i regelboka om at det er sterkt anbefalt å gå til anskaffelse og bruk av HANS eller liknende. | |
![]() |
Bilsportboka blir faset ut, og reglementet blir å finne på Bilsport.no og den nye nettsiden Bilsportboka.no. Her plikter lisensinnehavere å holde seg oppdatert på reglementet til enhver tid. | |
Kilde: Bilcross.no |